reklama

Jazykový pobyt v Bostone, MA, USA (pre dospelých) Časť I.

V súčasnosti môžete na internete nájsť pomerne dosť článkov o tom ako si vybrať a ako si zmenežovať jazykový pobyt. Je všeobecne známe, že sú jazykové kurzy v zahraničí zamerané najmä na mladých študentov (v rozmedzí stredná škola až koniec vysokej), ktorých rodičia sú solventnejší a sú schopní svojim ratolestiam zaplatiť tisíce Eur na pár mesiacov. Ale čo keď sa na jazykový kurz rozhodne ísť niekto ako ja? Niekto, kto si môže zobrať maximálne 3 týždne dovolenky, kto zabudol, že kedysi v minulosti už mal aj Kristove roky a kto si na takúto dovolenku šetril a šetril aby si ju jedného dňa mohol dovoliť?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Kačena s bostonskou mama kačkou a jej káčatkami
Kačena s bostonskou mama kačkou a jej káčatkami (zdroj: k.z.)

Nuž, dúfam, že sa mi na mojom príklade a skúsenostiach podarí poradiť a pomôcť iným v rozhodovaní a vybavovaní jazykového pobytu v zahraničí.

Agentúra (alebo sprostredkovateľ)

Štart - 7. apríl. Prvé čo som spravila, vyhľadala som si agentúry na Slovensku a poslala im mail s presným „zadaním". Vedela som čo chcem: 3 týždne na prelome jún/júl, mesto Boston, ubytovanie v hostiteľskej rodine. Dozvedela som sa, že je ubytovaie v týchto rodinách najlepší spôsob ako maximálne spoznať novú kultúru, nových ľudí a preniknúť do štýlu života rodín v Amerike. A o to mi šlo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som zozbierala takmer všetky odpovede (našli sa aj také agentúry čo neodpovedali), tak som si porovnala ceny. Niektoré agentúry sú veľmi milé a hneď mi zavolali, aby sa porozprávali o mojej predstave a aby ma nasmerovali. Cenila som si to a páčilo sa mi, že sú takí promptní a vnímajú ma, no bohužiaľ, v tomto prípade mojim prioritným kritériom nebol prístup k zákazníkovi ale kvalitná škola a najnižšia cena. Nech to niekoho nepomýli - tých škôl nie je zas až tak veľa, takže som v podstate hneď vyselektovala školy, ktoré nechcem a zvyšok som si už iba selektovala podľa ceny.

Kurz

Najlepšie je keď si pozriete aké kurzy škola ponúka na svojej internetovej stránke, aby ste si potom boli istý čo kupujete. Totiž, ja som v zmluve mala uvedené, že si kupujem kurz 16 lekcií za týždeň + 4 lekcie voliteľné. Realita ukázala, že taký kurz neexistuje. A okrem iného, čo to je 1 lekcia? Je to 1 vyučovacia hodina? Alebo 1 „Unit" v knihe? Musím upozorniť agentúru, nech si to dá do poriadku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je veľa druhov kurzov. Od štandardného, cez intenzívny až k rôznym špeciálnym, t.j. zameraným iba na prípravu na TOEFL skúšky, biznis terminológiu, alebo kurzy zamerané iba na písanie, alebo iba na rozprávanie či gramatiku.

Cena kurzu

Dajte si pozor na to čo je všetko v cene započítané a v akej mene je kurz počítaný. Niektoré agentúry uvádzajú ceny v dolároch, niektoré v eurách.

U niektorých agentúr nájdete do ceny kurzu započítané: poplatok agentúre za sprostredkovanie kurzu, poplatok za to, že idete na kurz cez leto, manipulačný poplatok, zápisné, poplatok za materiály... Opäť, pozrite si web školy, do ktorej chcete ísť či tie poplatky tiež uvádza. Takýmto štýlom, v mojom prípade, bol rozdiel v cenách kurzov všetkých škôl na 3 týždne (bez ubytovania) až 250 €. Za tú sumu máte napríklad jednu 8 dňovú dovolenku v Chorvátsku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nezabudnite sa opýtať, či ešte niečo dodatočne budete platiť v škole pri zápise. Nech nie ste vyvalený, keď vás bude slečna pri zápise chcieť skasírovať.

Ja som jeden týždeň štandardného kurzu mala za 200 €. To je v podstate 10 € za vyučovaciu hodinu. Stretla som sa i tu na Slovensku s kurzami, kde si pýtajú takú sumu. A tuším aj súkromné hodiny „native speakerov" sú tiež zhruba tej ceny. Rozdiel medzi 10€/h na Slovensku a 10 € v Amerike je ten, že na Slovensku za tú rovnakú sumu máte kontakt s angličtinou iba 50 minút, v Amerike - celý deň.

Ubytovanie

Táto položka tvorí minimálne polovičku z celkovej ceny, ktorú zaplatíte za pobyt. Dobre si premyslite čo je pre vás prioritou - Vaše pohodlie v hotelovej izbe? Internátne večierky? A či zistenie prostredníctvom hostiteľskej rodiny čo to znamená žiť v Amerike? Všade máte možnosť si vybrať single room alebo shared room (delíte sa o izbu) a okrem internátov (rezidencií) aj možnosť mať pol penziu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najideálnejšie to mali moji spolužiaci, ktorí mali rodinu v Bostone a nemuseli platiť za ubytovanie.

Ja som si vybrala hostiteľskú rodinu s polpenziou. Rozdiel v cene u iných agentúr bol pre túto homestay kategóriu minimálny - 20 €. Preto rozdiel medzi ubytovaním v rodine a školou zazmluvneným hotelom je okolo 170 € na týždeň. Ubytovanie v rodine (homestay) je najlacnejšie zo všetkých ponúkaných možností. Týždeň aj s polpenziou vás tu bude stáť niečo okolo 220 €.

Cena poistenia

Agentúra vám navrhne aj nejaké poistenia - cestovné (ktoré musíte mať, ináč vás do školy nezoberú aj ak už fyzicky tam budete) a poistenie storna pobytu (2,5% - 2,8% z ceny). Vybavte si to radšej sami. Vyjde vás to lacnejšie. Bude už neskoro keď dostanete zmluvu o poistení a z nej zistíte, že agentúra Vám uzatvorila poistenie s vašou poisťovňou v regulárnej plnej sadzbe, pri čom by ste ako klient poisťovne určite mohli dostať zľavu. Mňa poistenie nestálo nič, nakoľko moja banka spolu s Visa kartou poskytuje aj cestovné poistenie (teda stálo ma to nejaký pravidelný ročný poplatok, ktorý si banka každý rok stiahne). Ak máte napr. zdravotné poistenie v Unionke, tak vás cestovné ako ich klienta, vyjde lacnejšie ako „neklienta". To isté platí pre Allianz a predpokladám i pre ostatné poisťovne.

Iné, pridané ceny

Ako som už hore vyššie spomenula, agentúra a škola si vedia nastiebať 50 € za toto, 80 € za tamto, 25 € za hento, ale najväčšia pecka v pridaných, spoplatnených službách je transfer z letiska a na letisko. Škola vám ho vie zabezpečiť a je neopísateľne predražený. Dobre sa držte - 150 dolárov jednosmerný a 300 dolárov obojsmerný transfer. V žiadnom prípade si toto nekupujte ani keby ste mali ten najväčší neznesiteľne panický strach z toho ako sa dostanete z letiska k ubytovaniu!!! Za tých nekresťanských $300, by vás mala prísť z letiska vyzdvihnúť a na letisko doviezť minimálne 8 m dlhá biela Lincoln limuzína.

Po vyzdvihnutí batožiny na letisku, pohľadajte stanovište taxíkov. Sú hneď pri budove. Nemusíte ďaleko chodiť ani mať obavu, že budete musieť mávať rukou niekde na ulici tak ako ste to videli vo filmoch.

Taxikári sú milí, ochotní a neoklamú vás lebo ste cudzinec. Ja som bývala 20 minút autom od letiska a zaplatila som 25 dolárov + 3 doláre sprepitné. Taxikár mi naložil batožinu a keď ma doviezol k domu, najprv šiel skontrolovať číslo na dome, či ma dobre doviezol, počkal kým mi otvorila rodina a až keď si bol istý, že ma doviezol na správne miesto vyložil mi batožinu, zobral peniaze a potom odišiel. Ja som mu cestou povedala, že idem do rodiny, ktorú som ešte nikdy nevidela. Asi preto bol taký starostlivý.

Za ten čas čo budete na pobyte, zoznámite sa s rodinou a možno vás ona odvezie späť na letisko (tak ako mňa) alebo nový kamarát, pri najhoršom, opäť zaplatíte nejakú tú 20-cku za taxík.

Víza

Špeciálna kapitola sama o sebe. Jediné čo poradím je, že ak ešte máte staré platné turistické víza na 10 rokov - využite ich.

Doprava do Bostonu

Agentúra vám vie zabezpečiť letenku, ale ja by som radšej poradila, aby si každý letenku vybavoval samostatne. Dôležité je iba zosynchronizovať jedno - potvrdenie školy, že vás na vami vybraný termín do kurzu príjme a voľná letenka najlepšie 2 dni pred začiatkom kurzu.

Ja osobne som vedela, že nechcem letieť so žiadnou Americkou spoločnosťou. Ich lietadlá mi pripomínajú naše rozhegané autobusy Bratislava - Pezinok. Nechcela som ísť ani s Talianmi, Francúzmi, Španielmi a Portugalcami. Áno, viem, som náročná v niektorých veciach. Mojim favoritom vždy bola Lufthansa, no bohužiaľ ceny leteniek už boli okolo 1000 € a do Bostonu aj tak neletela originál Lufthansa ale subkontraktovaný Tyrolean airways cez Toronto. Nakoniec sa mi podarilo nájsť v British airways výborný spoj Viedeň - Londýn - Boston, ktorý vrelo odporúčam!

Pri kúpe letenky sa mi stala jedna zaujímavosť. Bol 15.apríl večer a na "bookovacej" stránke mi zostalo už len stlačiť „Confirm". Čosi som odrazu zostala váhať a rozhodla sa ešte pred tým stlačením spraviť pauzu. Otvorila som si noviny na internete a v momente zostala šokovaná. Na každej stránke bolo: „Boston Marathon bombing." V ten deň som si letenku nekúpila. Akurát v to ráno mi šéf podpísal dovolenku a keď sa ma spýtal prečo som si vybrala práve Boston, medzi inými dôvodmi som uviedla aj: „Lebo je to jedno z najbezpečnejších miest v Amerike." Ha, ha... čo mi asi tým bombovým útokom chcelo byť povedané? Asi, že vo všeobecnosti, nikde nie je bezpečne. 2 noci som nespala čo som sa lámala - ísť, nejsť. Nakoniec, zvíťazil dobrodruh vo mne.

Cena letenky

Odporúčam pozrieť si letenky cez americké stránky. Ceny sú v dolároch a po prepočte na Euro vás to vyjde menej. Mňa moja letenka vyšla o 60 € lacnejšie ako mi ju ponúkal Slovenský Pelikán. Bola to letenka na presne ten istý dátum a tie isté čísla letov. Letenky, ktoré mi ponúkli agentúry spolu s kalkuláciami kurzov boli od 100 - 150 € drahšie ako tá, ktorú som si sama našla. Bola by ešte lacnejšia keby som v ten prvý deň nezaváhala. Za 2 dni mojej nerozhodnosti či sa do tohto dobrodružstva pustiť alebo nie, cena letenky stúpla o 50€.

Cieľ - 18. apríla som podpísala zmluvu s agentúrou. 10 dní mi trvalo, aby som si vybavila kurz, ubytovanie a letenku - všetky kalkulácie, zisťovania, prepočty. (Pre malicherných: Viem, 11 dní.) Začiatkom mája som mala všetko zaplatené. Ostalo mi už len vybaviť si potvrdenie o cestovnom poistení, kúpiť 200 dolárov, ktoré si zoberiem so sebou a dávať si na seba pozor, aby som do konca júna neochorela, nezlomila si nohu a nebola hospitalizovaná.

A aká bola moja americká realita? ...

Katarína Zorjanová

Katarína Zorjanová

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Od roku 2004 občianka Slovenskej republiky (vďaka mamine z Partizánskeho). Do vtedy Slovenka iba podľa ius sanguinis. Narodená v Chorvátsku, žila v Srbsku. Slobodná, bezdetná, bez záväzkov (okrem chodenia do práce a občasného upratovania vo vlastnej hlave a prenajatom byte). Mám 10 rokov praxe v štátnej kultúrnej inštitúcii, na deň presne 5 rokov v advokátskej kancelárii a v súčasnosti pracujem pre charitu. Moje záľuby - od umenia až po leteckú techniku. Rada pozorujem. Mám rada Aristotelovu logiku, Jungovu psychológiu a šťúranie sa v hlbinách ľudskej duše a ľudských reakciách. Zoznam autorových rubrík:  Uhol pohľaduSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu