reklama

Životnosť mojej práčky

Neverila som, že sa mi to stane. Že mojej, prvej vlastnej, obľúbenej práčke jedného dňa príde koniec. Nie, toto nie je sentimentálny článok venovaný jej pamiatke.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Keď som sa pustila do hľadania nového stroja na pranie bielizne, presurfovala som veľa stránok, testov, hodnotení, odporúčaní a diskusií. Pri jednej mi utkvelo rozčuľovanie chlapíka nad tým, že by sa ľudia mali konečne naučiť, že „práčka" je ženská, ktorá perie, na rozdiel od stroja, ktorý je bez dĺžňa a je „pračka". Celkom ma tým zmiatol a fakt som mu uverila. Ale teraz, keď som sa rozhodla, že napíšem informáciu podloženú nie prepočtami a domnienkami ale vlastnou skúsenosťou, som si slovíčko radšej overila. Takže, Slovník slovenského jazyka uvádza ako správny výraz na to, o čom je tento článok – „práčka". Je to aj žena, ktorá perie a je to aj stroj, ktorý perie. Práčka bez dĺžňa, t.j. „pračka" je bitka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 2005 som si kúpila svoju prvú vlastnú práčku. Vybrala som si Gorenje WA63101 (ten model sa tuším už nevyrába). Pred týždňom, t.j. po 8 rokoch, keď sa mi tento stroj pokazil, som mala pocit, že sa to udialo trošku predčasne. Podľa môjho názoru bol ešte stále nový. Pekne som sa o neho starala. Zavolala som si pána servis majstra a túžobne očakávala, že ma oprava bude stáť do 30 Eur. Nanešťastie, skonštatoval: „Odišla elektronika. To sa oprávať neoplatí." Stálo ma to, myslím si celkom férových 5 Eur. Veru, prevenciu na elektroniku v podobe drahých práškov nepoznám. Narážam tu na drahé preventívne prípravky proti vodnému kameňu. Síce, poviem pravdu, ja už ani neviem či sú ešte stále také drahé ako pred 10. rokmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri mojich potulkách po elektro obchodoch som predavačom spomenula, že sa mi tento kus techniky pokazil po 8. rokoch. Na môj údiv, reagovali viac prekvapene ako súcitne. Poučili ma, že dnešné práčky sa vyrábajú tak, aby vydržali 2 – 5 rokov. Žeby tá moja vydržala nadštandardne dlhšie? Aj tak sa mi to zdá málo oproti tomu čo si pamätám ešte z detstva. Mám dojem, že tá naša rodinná stará hrkálka vydržala veľmi, veľmi dlho. Práčky predsa musia vydržať viac ako 5 rokov a aj ako 8 a nemusia pri tom byť Miele.

Môj brat si počas strednej školy privyrábal oprávaním bielej techniky a ako odborník amatér mi poradil, že všetky tie „luxusné" prípravky proti vodnému kameňu sú iba dobre premyslený biznis, ktorý by som podľa neho nemusela podporovať. Poslúchla som ho. Fakt mal pravdu. Môžem teraz povedať, že som si tú pravdivosť odskúšala nie z pozície „kupujem a zisťujem, že to nefunguje" ale z opačnej strany – „nekupujem a zisťujem, že to funguje". V podstate, dnes už väčšina pracích práškov obsahuje nejaké zmäkčovadlá a ešte keď do bubna dáte aj magnetickú guľu, tak pokojne na chemické prípravky proti vodnému kameňu môžete zabudnúť. Ja som, za celých 8 rokov ani raz pri praní nepoužila žiadny taký prípravok a to bývam v Bratislave, kde je vraj voda tvrdá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a pointa?

Reakcie predavačov ma nakopli, aby som pre tých, čo ešte stále do prania pridávajú takéto extra prípravky, doložila vlastnú skúsenosť, že i bez toho, môže práčka mať relatívne dlhú životnosť.

Ak sa mýlim – opravte ma.

Katarína Zorjanová

Katarína Zorjanová

Bloger 
  • Počet článkov:  11
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Od roku 2004 občianka Slovenskej republiky (vďaka mamine z Partizánskeho). Do vtedy Slovenka iba podľa ius sanguinis. Narodená v Chorvátsku, žila v Srbsku. Slobodná, bezdetná, bez záväzkov (okrem chodenia do práce a občasného upratovania vo vlastnej hlave a prenajatom byte). Mám 10 rokov praxe v štátnej kultúrnej inštitúcii, na deň presne 5 rokov v advokátskej kancelárii a v súčasnosti pracujem pre charitu. Moje záľuby - od umenia až po leteckú techniku. Rada pozorujem. Mám rada Aristotelovu logiku, Jungovu psychológiu a šťúranie sa v hlbinách ľudskej duše a ľudských reakciách. Zoznam autorových rubrík:  Uhol pohľaduSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu